“Ze verklaarden me gek”

Van mijnwerkerszoon naar profvoetballer tot succesvol CEO

Salvatore Curaba – CEO van EASI – is zelfverklaard wereldkampioen in organiseren. En daar heeft hij een goede reden voor: onzekerheid, stress en ondermaatse prestaties, dat is volgens hem de prijs die je betaalt voor een slechte organisatie. En dus schreef hij een boek waarin hij de 15 elementen voor succes op een rijtje zet.

Geen klassiek managementboek

Wouter Torfs (CEO Schoenen Torfs) schreef het voorwoord. “Salvatore is voor mij de eerste CEO die het woord ‘liefde’ expliciet gebruikt in een bedrijfscontext,” zegt hij. “Maar, verwacht geen klassiek managementboek. Salvatore wil ‘onberispelijk’ zijn en luiheid is het oorkussen van de duivel. Zeg nu zelf: zoiets hoor je vandaag toch niet meer zo vaak…”

“EASI is geen ‘teal organisation’ met zelfsturende teams, een evolutionary purpose en een zachte mensgerichte bedrijfscultuur. Neen, EASI is een heel sterk gestructureerde en competitieve organisatie met een duidelijke hiërarchie en ambitieuze doelstellingen. Niet direct het type van organisatie dat we vandaag in de managementboeken ontmoeten… En toch vier keer verkozen tot Beste Werkgever én een bedrijf met prachtige groeicijfers en met sterke financiële resultaten.”

15 elementen voor succes

Liefhebben, delen en ondernemen. Die begrippen vormen de rode draad van de unieke inzichten van Salvatore Curaba. Aan de hand van de regel van 3 x 5 geeft hij al zijn geheimen prijs. Hij heeft het over de vijf pijlers van succes, vijf menselijke waarden en vijf ingrediënten van geluk.

Zijn visie en principes vormen een perfect naslagwerk voor wie het beste in zichzelf wil ontdekken. Wie goed wil leren samenwerken of leidinggeven, komt te weten hoe geluk de leidraad én het fundament is van succes en hoe een energiek arbeidsethos te combineren valt met de kracht van delen.

Wie is Salvatore Curaba

Als jongste van een gezin met vijf kinderen groeit Salvatore in 1963 op in België. Zijn ouders verlieten zeven jaar eerder het zonnige Sicilië zodat zijn vader in de mijn kon komen werken. Tijdens zijn informaticastudies flirt hij met het profvoetballerschap om nadien alsnog directeur te worden in een informaticabedrijf. Ook die positie verlaat hij om opnieuw onderaan de ladder te beginnen met EASI. Een succesvol IT-bedrijf dat vandaag meer dan 200 werknemers in dienst heeft, met filialen in Leuven, Gent, Luik en Nijvel. Zijn eigen aandeel in EASI wordt steeds kleiner, intussen is één op vier medewerkers aandeelhouder van EASI. De succeselementen die hij bij EASI toepast, hanteert hij ook bij RAAL. De voetbalploeg van La Louvière die sinds enkele maanden nieuw leven heeft ingeblazen.

Enkele opvallende quotes uit het boek:

• Er is een formeel verbod op beklag. Ofwel respecteer je de procedures ofwel verbeter je ze.
  • Manager staan niet aan het hoofd om te leiden. Wel om hun team te ondersteunen.
  • Afgaand op mijn buikgevoel denk ik dat de meeste mensen in onze samenleving de lat niet hoog genoeg leggen.
  • Het vermogen om inspanningen te leveren is een belangrijke voorwaarde om jezelf te kunnen waarderen.
  • Ik denk dat ik nog nooit gezegd heb, dat ik geen tijd heb.
  • Respect is een erekwestie. Een vraag niet beantwoorden? Dat is een vorm van geweld.
  • De schoonheid van het succes ligt in de personages.
  • Medewerkers die zich geliefd voelen, worden een locomotief in plaats van een wagon. Leiders, niet langer volgers.
  • Echte liefde geeft, zonder iets in ruil te verwachten.
  • Liefde staat niet gelijk aan slapheid, afwezigheid van grenzen of laksheid.
  • Ik had angst om niet meer te bestaan, mijn statuut en macht te verliezen.

OVER EASI

EASI is een Belgisch IT-bedrijf dat al sinds 1999 state-of-the-art solutions biedt voor de mid-market. Zowel op het gebied van software en mobiele apps als van infrastructuur en cloud. EASI streeft naar korte implementatietrajecten en een hoge toegevoegde waarde voor zijn klanten. Met kantoren in Leuven, Gent, Nijvel, Luik, Luxemburg en Parijs kan het flexibele oplossingen aanbieden voor bedrijven die een partner willen die dicht bij hen staat.  EASI werd in 2018 door Deloitte ook bekroond tot Best Managed Company.