22 new employee shareholders at Easi

Werknemersaandeelhouderschap is vrij zeldzaam in België. Toch heeft IT-bedrijf Easi dit al sinds 2011 geïmplementeerd. Het biedt alle werknemers de mogelijkheid om aandelen van het bedrijf te kopen. Op vrijdag 30 juni zijn 22 extra werknemers toegetreden tot dit aandeelhoudersavontuur.

Easi behoort in België tot de pionierbedrijven op het gebied van participatief ondernemen. Op dit moment bezit een derde van de werknemers aandelen in het bedrijf. Het is ook noemenswaardig dat er geen externe aandeelhouders zijn bij Easi. Dit jaar zijn er dus 22 werknemers toegetreden, naast de 103 reeds betrokken werknemers in dit model. Het is ook bijzonder dat hun gemiddelde leeftijd slechts 29 jaar is. "Toen we aan dit avontuur begonnen, hadden we eigenlijk geen referentiepunt. Er zijn namelijk weinig Belgische bedrijven die dit soort model aan hun werknemers aanbieden. We moesten het dus helemaal van a tot z bedenken en vooral aanpassen aan de specifieke kenmerken en uitdagingen van Easi. We zijn stap voor stap verder gegaan, met het waarborgen van meerwaarde voor alle betrokkenen bij het project", legt Thomas Van Eeckhout, co-CEO van Easi, uit.

Al meer dan 10 jaar een succesverhaal

In 2011 besloot Salvatore Curaba, medeoprichter van Easi, het participatiemodel te implementeren. "Voor mij is het heel normaal om het bedrijf te delen met mijn collega's. Het geeft me een enorm gelukkig gevoel. Hoe kun je je collega's recht in de ogen kijken als je hen vraagt zich volledig in te zetten zonder de vruchten van hun inspanningen met hen te delen?", legt Salvatore Curaba uit. Hij besluit dus een deel van zijn aandelen te verkopen. Tegenwoordig is hij zelfs een minderheidsaandeelhouder, aangezien hij nog slechts 41% van het bedrijf bezit. Alle managers van Easi worden dus aandeelhouders. In 2015-2016 wordt het model opengesteld voor alle werknemers. Ze hebben nu de mogelijkheid om aandelen te kopen, op voorwaarde dat ze minstens twee jaar in dienst zijn, een bepaald functieniveau hebben en de fundamentele waarden van het bedrijf respecteren en belichamen.

Sleutel tot stabiliteit, motivatie en betrokkenheid

Door elke werknemer de mogelijkheid te bieden om eigenaar te worden van een bepaald percentage van het bedrijf, creëert Easi een gevoel van betrokkenheid, verantwoordelijkheid en performance. Het gedeelde aandeelhouderschap is waarschijnlijk het meest complete instrument voor human resource management. "In vergelijking met traditionele spelers op de markt is elke aandeelhouder zich bewust van de impact die hij of zij op het bedrijf kan hebben. Alle beslissingen worden dus genomen in een geest van respect en groei. Ze worden zo de drijvende kracht achter ons bedrijf. Hun persoonlijke doelen zijn op een bepaalde manier verbonden met die van Easi. Beslissingen die door de aandeelhouders worden genomen, zijn daarom in overeenstemming met de behoeften van het bedrijf, maar ook met die van de werknemers, omdat ze dezelfde status delen", legt Jean-François Herremans, coCEO van Easi, uit.

Over het participatiemodel

Voor meer informatie over werknemersaandeelhouderschap kunt u onze webpagina raadplegen:

Easi is een Belgisch IT-bedrijf dat sinds 1999 IT-diensten en software levert aan middelgrote en grote ondernemingen. Haar expertise ligt op het gebied van software, IT-infrastructuur, cloud en beveiligingsoplossingen. Easi richt zich op snelle implementatietijden en het leveren van toegevoegde waarde aan haar klanten. Ze biedt flexibele oplossingen aan bedrijven die op zoek zijn naar een nauwe samenwerking. Naast haar inzet om klanttevredenheid te waarborgen, hecht Easi veel waarde aan het welzijn van haar 500 werknemers. Easi wordt constant erkend vanwege haar uitstekende werkomgeving en is sinds 2015 elk jaar verkozen tot "Best Place to Work" in België.