New shareholders

Easi, sinds 2012 een pionier in participatief aandeelhouderschap in België, heeft een nieuwe stap voorwaarts gezet door 16 nieuwe medewerkers als aandeelhouder te verwelkomen. Het zijn er nu 142 in totaal. Dit initiatief bestendigt het engagement van Easi om van zijn werknemers veel meer te maken dan slechts radartjes in het bedrijf, aangezien ze échte mede-eigenaars worden.

Salvatore Curaba, de oprichter van Easi, heeft altijd geloofd in het belang van het betrekken van zijn werknemers bij het kapitaal van het bedrijf. "Dit unieke model heeft onze bedrijfscultuur veranderd en heeft ook andere bedrijven geïnspireerd, zelfs buiten onze eigen sector. Vandaag zijn we verheugd om deze mogelijkheid uit te breiden naar een nieuwe groep werknemers, waarmee we onze toewijding aan een gedeelde visie op succes versterken”, legt Jean-François Herremans, co-CEO van Easi, uit.

Bedrijfscultuur : de basis van het participatieve model

Niet iedereen kan aandeelhouder worden bij Easi. Er zijn enkele voorwaarden om het bedrijf en de aandeelhouders te beschermen. "Het is verstandig om de voorwaarden te respecteren en potentieel nieuwe aandeelhouders te evalueren. Het gaat tenslotte om het delen van het eigendom van ons bedrijf", legt Thomas Van Eeckhout, co-CEO van Easi, uit. De eerste voorwaarde is dat je minstens 2 jaar bij het bedrijf actief bent. De tweede is dat je een bepaald functieniveau binnen het bedrijf moet hebben bereikt. De laatste, en zeker de belangrijkste, is de toewijding aan en het respect voor de waarden van Easi: uitmuntendheid, verantwoordelijkheid, betrokkenheid, zorgzaamheid en positiviteit. "Deze waarden maken deel uit van ons DNA. We verwachten van onze aandeelhouders dat ze deze waarden uitdragen in hun dagelijks werk.” Het is ook om deze reden dat ze geformaliseerd werden en beoordeeld worden. "Het is dankzij deze sterke cultuur dat we het vertrouwen hebben om het kapitaal van de onderneming open te stellen voor onze medewerkers", besluit Thomas Van Eeckhout.

Participatief aandeelhouderschap : een model dat moed vergt

"Bij Easi is de macht niet geconcentreerd in de handen van één persoon. Salvatore had de moed om zijn bedrijf te delen, zelfs voordat hij met pensioen ging. Jean-François en ik zullen hetzelfde voorbeeld volgen. We zijn geen CEO's voor het leven, en dat is goed voor het bedrijf en haar werknemers. Dit zal vernieuwing van ideeën mogelijk maken, in een bijzonder competitieve sector", bevestigt Thomas Van Eeckhout. De twee CEO's zijn er ook van overtuigd dat hun opvolgers zich nu al onder de werknemers bevinden. Alles is dus mogelijk bij Easi, ook CEO of aandeelhouder worden.

Medewerkers moeten ook de moed bezitten om het ondernemersavontuur aan te gaan. De minimale financiële investering om aandeelhouder van Easi te worden is € 25.000. "Het is geen cadeau, noch een optie in het salarispakket. Aandeelhouder worden is een weloverwogen keuze, een echt engagement van onze medewerkers die de sprong wagen", besluit Jean-François Herremans.

Easi is een Belgisch IT-bedrijf dat sinds 1999 IT-diensten en software levert aan middelgrote en grote ondernemingen. De focus van Easi op software, IT-infrastructuur, cloud en security ligt op korte implementatietijden en hoge toegevoegde waarde voor haar klanten: flexibele oplossingen voor bedrijven die een partner dicht bij zich willen hebben. Easi hecht ook veel waarde aan het welzijn van zijn 500 werknemers.