IT-bedrijf EASI investeert fors in nieuwe kantoren in Leuven. Het bestaande gebouw van de Oude Stokerij van Stella Artois langs de Vaart tussen de watertoren en De Hoorn ondergaat op dit moment een volledige transformatie en is gedeeltelijk herbestemd als kantoorruimte.

In deze video is te zien hoe het gebouw er vanbinnen zal uitzien.

De oorsprong van het gebouwpatrimonium van de ‘brouwerijen Artois’ dateert al van in de 14de eeuw. De Stokerij zelf werd in 1891 opgericht en maakt deel uit van de oudst gedateerde gebouwen, maar moest na de tweede wereldoorlog grotendeels worden heropgebouwd. Het bijzondere gebouw staat net achter de unieke art-deco ‘guillotine-poort’ die vroeger diende als hoofdtoegang en afsluiting van de brouwerijen Artois. Vandaag zijn van die ijzeren ophaalpoort enkel nog de betonnen pilaren zichtbaar.

Stokerij_Leuven

3500m2 kantoorruimte

De oude Stokerij in Leuven wordt het nieuwe Vlaamse hoofdkantoor van het IT bedrijf. Dankzij de stevige groei die EASI de afgelopen jaren noteerde, volstaat het huidige kantoor in het Vander Elst gebouw niet langer. De oude Stokerij is een onderdeel van DijleDelta, het stadvernieuwingsprogramma rond de Vaartkom, dat wordt gerealiseerd door projectontwikkelaar ViRiX. CEO Thomas Van Eeckhout is trots dat EASI haar intrek zal nemen in deze landmark. “In totaal zal er plaats zijn voor meer dan 150 medewerkers. Aangezien het gebouw met veel respect voor het verleden wordt gerestaureerd, blijven heel wat authentieke elementen behouden, onze collega’s zullen zich er snel thuis voelen.”

Stokerij_Leuven_breed
Stokerij_Leuven_binnen

Kantoren blijven hart van het bedrijf

In het nieuwe kantoorconcept van EASI staan communicatie, samenwerking en cultuur centraal. Het bedrijf past haar homework policy aan en evolueert naar een hybride werksituatie, waarin volledig van thuis uit werken, niet aan de orde is. “Onze werkplekken staan in het teken van ervaringen.” zegt CEO Thomas van Eeckhout. “Tijdens de lockdown was het ook duidelijk dat het dat is wat onze mensen het meest missen. Spontane interacties, toegankelijk mentorship en ondersteuning voor nieuwe collega’s, maar zeker ook een prettige omgeving waar je collega’s kan opzoeken of nét rustig kan doorwerken.”

Leuven als strategische thuisbasis

EASI zet vandaag al sterk in op satellietkantoren voor haar medewerkers om het woon-werkverkeer zo veel mogelijk te beperken. Toch is de keuze voor een hoofdkantoor in Leuven niet toevallig, zegt CEO Thomas van Eeckhout. “Leuven is een aantrekkelijke kennisregio waar heel wat technologisch talent zit. Voor een bedrijf als het onze, dat sterk inzet op menselijk kapitaal, is dat cruciaal.”

Ook burgermeester Mohamed Ridouani is blij dat EASI ervoor kiest om in Leuven te blijven. “Als stad werken we elke dag samen met onze inwoners, bedrijven en kennisinstellingen aan een betere toekomst voor Leuven. EASI draagt als onderdeel van Leuven MindGate haar steentje bij om Leuven op de kaart te zetten als een topregio op vlak van creativiteit en technologie. Het is dan ook prettig om te zien dat krachtige samenwerkingen, zoals deze met EASI, resulteren in innovatiekansen en in dit geval ook een succesvolle herbestemming van dit kenmerkende gebouw aan de Vaart.”

Meer info

IT-bedrijf EASI is een cloud-, security- en softwareleverancier. Het bedrijf werd al 7 keer op rij uitgeroepen tot Beste Werkgever in België in de categorie minder dan 500 medewerkers.

Meer informatie over de oude Artois gebouwen vindt u hier.