Easi en vzw Coderdojo starten een partnership. IT-bedrijf gaat het project ‘CliniCoders’ sponsoren dat in handen is van CoderDojo4All.

In 2021 haalde Easi met verschillende acties 10.000 euro op. Onder meer het geld dat de CEO’s ontvingen voor keynotes is integraal doorgestort naar dit project.

Clinicoders_pressrelease

Gecharmeerd door de missie

Toen de medewerkers van Easi voor een eindejaarsactie een aantal jaar geleden geld wilden inzamelen voor CliniCoders kwam de vzw voor het eerst op de radar van Easi. De vrijwilligers bezoeken langdurig gehospitaliseerde kinderen, die ze op een speelse manier kennis laten maken met technologie.

De visie rond maatschappelijk verantwoord ondernemen zit dan ook bottom-up verankerd in de strategie van het bedrijf. CEO Thomas Van Eeckhout verklaart: ‘Luuk een van onze medewerkers is jarenlang actief geweest als coach binnen CoderDojo. De doelstelling om technologie en digitale vaardigheden toegankelijker te maken voor iedereen is van onmiskenbaar belang voor onze hele samenleving en daarom ook een missie die wij bij EASI graag ondersteunen.”

Boost voor de werking

De samenwerking met Easi helpt CliniCoders bij het uitbreiden van hun activiteiten. Dirk Wachtelaer Project Coördinator CoderDojo4All legt uit. “2021 was geen eenvoudig jaar voor CoderDojo. Door de maatregelen die zeker ook in de ziekenhuizen bijzonder streng waren, konden er amper activiteiten plaatsvinden. Ook de geplande heropstart van onze vrijwilligerscellen in Aalst en Gent, werd hierdoor uitgesteld. Met de steun van Easi was het wel mogelijk om alvast te investeren in materiaal dat we volgend jaar op deze locaties kunnen inzetten.”

Ambitieuze plannen in Wallonië

Toch werden niet alle plannen volledig stilgezet. Zo weerhield de crisis de CliniCoders niet om verder uit te breiden in Wallonië in steden zoals Charleroi, Verviers, Luik (Becode & Quai des enfants vzw), en Marchienne. Daarnaast werd er ook werk gemaakt van een uitbreiding in hun netwerk van de reguliere Dojo’s in Doornik en Fanciennes.

2022 belooft dan ook een positiever jaar te worden, zegt Dirk. “Dankzij een duidelijk kader in de gezondheidszorg is er opnieuw ruimte voor meer sociaal contact. Naast onze demarche in Vlaanderen, hopen we ook in Wallonië met de steun van Easi onze nieuwe initiatieven te kunnen ondersteunen.”

Software, security en cloudprovider Easi is een IT-bedrijf dat inzet op services en oplossingen voor middelgrote en grote ondernemingen. Ze zetten sterk in op Human Excellence. Ze geloven sterk dat bedrijven slimmer en beter kunnen werken dankzij menselijke technologie. Het bedrijf werd al zeven keer op rij uitgeroepen tot Beste Werkgever van België in de categorie minder dan 500 werknemers. Easi is ook koploper in België op het vlak van medewerker-aandeelhoudersschap, 1 op 3 medewerkers  is er aandeelhouder.

Over CliniCoders

CliniCoders is een project van CoderDojo4All waar jongeren die zelf lid zijn van CoderDojo één namiddag per maand samenkomen met hun leeftijdsgenoten in het ziekenhuis. De CliniCoders  bezorgen deze zieke kinderen een leuke middag door eenmaal per maand samen te coderen en te spelen met IT-gerelateerd materiaal.

Daarnaast is CoderDojo4All een ondersteunde tak in de volledige non-profit beweging van Coderdojo, die zich volledig focust om in België alle jongeren een kans te geven om in contact te komen met coderen, programmeren, robotica en verdere digitale skills. Daarvan is CliniCoders een project dat ook in België is ontstaan en zich focust op een positieve ervaring met IT, voor meer specifiek kinderen in het ziekenhuis.